ARTS ESCÈNIQUES I DANSA ESO4

(matèria optativa)

 

Bloc de contingut

Contingut

Competències

Criteris d’avaluació

El món de les arts escèniques i la dansa

-       Fonaments dels diferents llenguatges escènics.

-       Tipus de gèneres de teatre

-       Principals corrents i estils de dansa

-       Arts performatives i de carrer

-       Elements tècnics i lèxic propi de l’escena i la dansa.

-       Estructura d’un espectacle.

Artística i cultural

 

Comunicativa lingüística i audiovisual

-       Resumir les característiques més rellevants de diverses èpoques de la història dels diversos llenguatges escènics amb relació al context històric, social i cultural.

-       Identificar, comprnedre i explicar els diferents llenguatges escènics.

-       Dissenyar i/o participar en projectes de creació i difusió escènica, assumint diferents rols. 

-       Exposar raonadament i mostrar físicament, en relació amb les diferents arts escèniques, alguns hàbits o comportaments que millorin el desenvolupament físic i artístic.

-       Relacionar els gestos i moviments habituals, i els principals esforços o postures dels diferents tipus d’arts escèniques i de dansa.

-       Comentar peces teatrals, musicals i coreogràfiques, empreant la terminologia adequada, mostrant repsecte i rigor, tenint en compte el valor artístic i el context.

-       Interpretar en grup diferents danses a través de l’aprenentatge de coreografies.

-       Demostrar capacitat per improvisar una seqüència de moviments, lliures o amb una finalitat determinada, i valorar la importància de la improvisació en el teatre i en la dansa.

(*)

Relacionar i interpretar

-       Organització estructural del cos i de la veu.

-       Característiques anatòmiques relacionades amb l’escena i la dansa.

-       Actituds saludables envers el cos i la veu en l’àmbit de la interpretació i el moviment.

-       Interrelació de l’escena, la dansa i la música i relació amb les altres ars dins un mateix context.

-       Tasques generals i específiques de les professions i oficis de l’escena i la dansa

-       Disseny d’un espectacle.

 

Artística i cultural

 

Comunicativa lingüística i audiovisual

*

Comunicar i expressar

-       Relació entre textos literaris i llenguatges escènics.

-       Descoberta de les possibilitats expressives i comunicatives dels diversos llenguatges escènics.

-       Desenvolupament de la capacitat crítica de comunicació.

-       Ús de llenguatges escènics en diferents contextos, estímuls, o situacions.

 

Artística i cultural

 

Comunicativa lingüística i audiovisual

*

Context social i cultural

-       Coneixement i identificació de les principals escoles, tendències i estils escenogràfics i coreogràfics al llarg de la història i fins a l’actualitat.

-       Funcions de les arts escèniques, la dansa i la música en les diferents culturals, societats i períodes històrics.

-       Manifestacionas de l’escena i de  dansa com a part del patrimoni de la humanitat i desenvolupament de la capacitats de   gaudi estètic.

Artística i cultural

 

Comunicativa lingüística i audiovisual

*

 

Orientacions metodològiques prioritàries

Mesures d’atenció a la diversitat

Agrupament d’aula i/o alumnes

Projectes, activitats complementàries, activitats fora de l’aula.

 

 

Atendrem a tots els alumnes i els ajudarem perquè millorin els seus aprenentatges, entenent que cadascun d’ells tenen una base artística i de dansa diferent. Acompanyament en tot moment per part de la professora i dels propis companys del grup.

Matèria optativa. Els alumnes treballaran de manera conjunta amb tot el grup classe, en parelles, amb petits grups i de manera individual.

No hi ha un agrupament d’aula específic.

Representacions a l’escola: alumnes d’ESO, alumnes de tota l’escola, a la comunitat educativa i a les famílies.

Visionat d’algun espectacle d’arts escèniques i de dansa, sempre i quan sigui possible.

Enregistrament d’audiovisuals de les activitats que els alumnes realitzen: creació de textos, correcció textual grupal, posada en comú, revisió i correcció textual, posada en escena i producte final (respresentació en directe o vídeo).

Creació de vídeos informatius de què fem a la matèria, per a les xarxes socials de l’escola.

 

 

LLENGUATGES ESCÈNICS

 

QUÈ?

 

Idioma

https://prezi.com/vd6avlovx-kj/llenguatges-escenics/

 

ATRA BILIS DE MICOMICÓN, LAIA RIPOLL

 

Sinopsis.

Cuatro ancianas llenas de rencor y amargura se reúnen en el velatorio del esposo de Nazaria Alba Montenegro en una noche de tormenta. El ambiente es propicio para la conversación y surgen los recuerdos, los desamores, los secretos y los odios ocultos, que abren la tapa de los truenos. Odios, secretos y deseos saldrán a relucir en el transcurso de una noche de tormenta. Desde el asesinato de un bebé, hasta la muerte de un gato... desde infidelidades cometidas hace cincuenta años, hasta engaños del día anterior... 'Atra bilis' es una farsa que combina elementos del grotesco carnavalesco y del grotesco demoniaco y espectral para crear monstruos «pintorescamente» esperpénticos, en un ambiente espectral que parece anunciar el inminente Apocalipsis.

Otros datos.

 Estreno: Sala Cuarta Pared, Madrid, 2001. Dirección: Laila Ripoll
 Mención del Jurado Premio Mª Teresa León + Premio al Mejor Texto Festival de Teatro de Miami + Finalista Max Mejor Autor en Castellano + Finalista Premio Nacional de Literatura
 Publicación: CAOS Editorial, 2002

 

AUTOSACRAMENTAL DEL SEPULCRO VACÍO

https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/58032/1/TFG%20GilAna.pdf

 

AGIT TROP

http://www.aat.es/elkioscoteatral/las-puertas-del-drama/drama-48/la-revolucion-teatral-sovietica/

 

THE WOOSTER GROUP

https://es.wikipedia.org/wiki/The_Wooster_Group

 

BOB WILSON

http://www.robertwilson.com/news

 

JAN FABRE

https://es.wikipedia.org/wiki/Jan_Fabre

 

TEATRE FÍSIC: The deer house, Jan Lauwers and Needcompany

Philippe Genty Voaygeurs immobiles

 

DANSA, TEATRE-DANSA: 

Pina Bausch-café muller

Jerome Bel (2005)

Los micrófonos i Jorge Dutor e guillem Mont de Palol

MONTAJE Y COREOGRAFÍA PARA SER MONTADA ENTRE LOS ALUMNOS

https://www.youtube.com/watch?v=WplU9xNBwSs

PERSONAJES FEMENINOS PARA SER INTERPRETADOS

 

http://www.ayto-villacanada.es/sites/default/files/files/cuadernos20_veinte_personajes_femeninos_literatura_universal.pdf

CAMINO DEL TEATRO

 

http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=34446

 

Fragmentos 

https://app.box.com/shared/qxlve8sixz

Creación de un texto de teatro a partir de una noticia, como hizo Federico García Lorca en su obra Bodas de sangre. 

 

https://www.lavanguardia.com/internacional/20200924/483640468061/un-maestro-demasiado-especial.html