Activitat de cohesió grupal: cabdell de llana

Article 19 Acció tutorial

 

1. El projecte educatiu de centre ha de definir el model d’acció tutorial d’acord amb els principis que regulen l’orientació educativa del centre.

2. L’acció tutorial és el conjunt d’accions educatives que contribueixen, en col·laboració amb les famílies, a l’assoliment de les competències personals, emocionals i socials de l’alumne necessàries per poder desenvolupar el seu projecte personal, acadèmic i professional.

3. Es porta a terme individualment, amb un acompanyament personalitzat, i en grup, amb l’aplicació de propostes pedagògiques que contribueixen a la cohesió social dels alumnes a través de la tutoria del grup.

4. Tots els alumnes han de disposar d’un professor tutor. Correspon al professor tutor la relació amb les famílies o tutors legals dels alumnes.

5. L’acció tutorial és responsabilitat del conjunt de professorat que intervé en un mateix grup. Correspon al professor tutor la coordinació de l’equip docent i l’emplenament de tota la documentació que sigui necessària.

6. Les normes d’organització i funcionament del centre han de preveure els aspectes organitzatius i funcionals de l’acció tutorial, i els procediments de seguiment i d’avaluació. El centre ha de garantir, mitjançant els recursos disponibles, la coherència i la continuïtat de l’acció tutorial durant l’escolarització de l’alumnat.

 

 

OBJECTIUS DE LA TUTORIA DE 3r 

 

Coneixement del grup-classe.

• Coneixement del propi centre.Implicació i participació.

• Hàbits d’estudi.

• Coneixement de les pròpies aptituds i capacitats. Autoconcepte.

• Coneixement i reflexió sobre l’etapa que han iniciat.

• Reflexió sobre el propi aprenentatge.

• Debats per fomentar la tolerància, l’actitud crítica i el respecte dels altres. • Anàlisi i resolució de conflictes.

• Afavorir la dinàmica de grups. • Aplicació tècniques de grup.

• Coneixement de les possibilitats d’estudis i professions futures.

• Interessos acadèmics i professionals. 

 

PLANIFICACIÓ

 

1r trimestre:

• Organització de la classe. Normes de convivencia i funcionament.

• Ús de l’agenda.

• Elecció de delegats.

• Som un grup.

• Normes de convivència del grup. (XERRADA DELS MOSSOS D'ESQUADRA)

• Reflexió sobre l’etapa de l’ESO.

• “Com anem?” Valoració 1r trimestre.

 

2n trimestre:

• Tècniques d’estudi.

• Planificació familiar.

• Sexisme. Debat sobre el tema.

• Cannabis i altres drogues. (TEATREACCIÓ)

• La meva situació personal.

• Decideix el teu futur.

• “Com anem?” Valoració 2n trimestre.

• Hàbits d’estudi I: Autoavaluació dels hàbits d’estudi.

• Hàbits d’estudi II: Condicions per a l’estudi.

• Hàbits d’estudi III: Planificació i organització de l’estudi.

• Autoconcepte.

• Sexisme. (XERRADA SOBRE LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE)

• “Com anem?”. Valoració del 2n trimestre. 

 

3r trimestre:

• Preparació del viatge a Holanda

• Racisme. Nouvinguts.

• “Com anem?” Valoració general del curs.

• Anàlisi i resolució de conflictes.

• Racisme I.

• Racisme II. 

 

 

SESSIONS

 

1. ORGANITZACIÓ DE LA CLASSE. NORMES DE CONVIVÈNCIA I FUNCIONAMENT. Material: "Document de benvinguda" (Ja el tenen els alumnes).

 

Objectius:

1. Conèixer les normes de convivència i funcionament del centre.

2. Reflexionar sobre la necessitat d'aquestes normes per conviure.

3. Utilitzar la tècnica del debat per treballar el tema.

4. Adquirir l'hàbit de parlar en públic.

5. Respectar les diferents opinions.

 

Guió:

 

• Presentar els alumnes nous i donar-los una bona acollida a la classe.

• Fer una lectura conjunta tutor/alumnes de la normativa.

• El tutor anirà aclarint els dubtes o ampliant aquells aspectes que consideri oportú.

• Incidir amb els alumnes en temes com:

- Assistència.

- Recordar les funcions del registre de la classe

 - Puntualitat.

- La necessitat de portar sempre l'agenda.

- Portar el material necessari per a cada classe.

- Els criteris adoptats en la presentació de dossiers o llibretes

- La neteja de l'aula i de l'escola en general.

- Controlar l'adjudicació i horari de les matèries optatives i dels grups partits de les diferents matèries. 

 

2. ÚS DE L' AGENDA.

 

Material: Agenda de 1'alumne.

Objectius:

1. Fer una reflexió sobre la utilitat de l'agenda.

2. Donar orientacions per treure el major profit d'aquesta eina.

Guió: * Podeu començar la sessió sobre l'agenda seguint els passos següents:

• Omplir dades personals: pagina 1.

• Omplir l'horari escolar del primer trimestre en el full corresponent.

• La utilització dels justificants "Retards i absencies"

• Comentar la necessitat d'utilitzar l'agenda diariament, anotant els deures, treballs, etc. 

 

 

3. ELECCIÓ DE DELEGATS.

 

Material: - Full"Elegim delegat-da".

- Funcions dels delegats.

- Acta d'Elecció de Delegats.

Objectius:

1. Fer una reflexió sobre la importància i les funcions dels delegats en un grup-classe.

2. L'elecció dels delegats de curs.

3. Respectar les diferents opinions.

Guió:

• Formar grups de quatre alumnes .

• Lliurar a cada alumne el full "Elegim delegat -da".

• Seguir les pautes del qüestionari.

• La votació serà nominal i secreta. En la papereta figurarà, únicament, el nom d'un alumne/a, anulant-se totes les que no reuneixin aquesta condició.

• El delegat n° 1 serà el noi o la noia amb major número de vots.

El delegat n° 2 serà, si ha sortit una noia primer, el noi més votat i a la inversa si hagués sortit un noi com a delegat n° 1. Això vol dir que cada grup estarà representat per un noi i per una noia. Pensem que això afavoreix la coeducació entre nois i noies.

• En els casos d'empat en les votacions, aquest es resoldrà amb una nova elecció de desempat.

• El nomenament dels representants tindrà la durada de l'any acadèmic i el cessament només podrà produïr-se amb anterioritat al dit període per:

-Baixa de l'interessat/da.

-Sanció ratificada pel Consell Escolar.

-Renúncia.

• En qualsevol d'aquests casos, el tutor organitzarà una nova elecció per escollir un substitut/a.

• Cal lliurar als nous delegats/des una còpia de les "Funcions del delegat".

• En acabar el procés d'elecció, el tutor omplirà l' Acta d'Elecció de Delegats, farà una còpia i la lliurarà a Coordinació el més aviat possible. (correu electrònic)

 

 

 L'escola com la resta de la societat, ha de viure en democràcia. I democràcia vol dir participació. Tothom té veu i vot i ningú se’n pot desentendre olímpicament. El delegat d’un curs ha de fer d’enllaç entre els nois/es i el Centre. Alhora serà una mena de coordinador de les inquietuds del grup. Per això, és molt important que elegim un bon delegat.

Com ho farem? Primer ens reunirem per grups per parlar una mica de com ens agradaria que fos el delegat. Intentarem arribar a una definició consensuada, o sigui, acceptada per tots. Per aconseguir-ho, escollirem quatre –només quatre- de totes les característiques següents:

1. Com et sembla que ha de ser el delegat?

1) Una bona persona.

2) El més acceptat de la classe.

3) El més simpàtic i agradable.

4) Seriós i responsable.

5) Una mica agressiu.

6) Una persona sense iniciatives.

7) El més intel.ligent.

8) Una persona que respecti i que es faci respectar.

9) El més passota. 1

10) Un noi/a dinàmic/a.

 

2. Com et sembla que ha d’actuar el delegat?

1) S’expressa sense teinir en compte si els altres l’entenen.

2) Deixa que es creïn tensions i propicia les oposicions i rivalitats.

3) Passa per alt punts importants que s’han dit sense seguir el raonament que s’està fent.

4) Està sempre amb una actitud d’interès, atenció i activitat.

5) Li sembla normal que els altres pensin de forma diferent.

6) No accepta les idees i solucions que els altres proposen si aquestes li causen molèsties.

 

3. I la llei, què hi diu?

A) Les funcions dels delegats segons la llei són:

• Responsabilitzar-se del full de control d’assistència a les classes.

• Ser portaveu de la classe a les sessions d’avaluació i dels conflictes del grup davant dels professors.

• Assistir a les reunions de delegats. 

• Avisar els qui molesten.

• Solucionar amb els tutors els problemes del grup.

• Responsabilitzar-se de la neteja i de l’ordre a la classe.

B) El dret a la participació. Els alumnes tenen dret a:

• Participar en el funcionament i la vida del centre.

• Es regularà el funcionament del Consell de delegats, òrgan col.legiat de participació integrat pels delegats dels cursos i els representants dels alumnes en el Consell Escolar. • La seva funció serà la transmissió d’informació i l’elaboració de propostes.

• Ser informats pels seus delegats.

• Associar-se i reunir-se en el Centre. Per la qual cosa, es facilitaran els locals necessaris, tot respectant la normal realització de les activitats del Centre.

• Responsabilitzar-se de la neteja i de l’ordre a la classe. 

• Avisar els qui molesten.

• Solucionar amb els tutors els problemes del grup.

• Responsabilitzar-se de la neteja i de l’ordre a la classe.

B) El dret a la participació. Els alumnes tenen dret a:

• Participar en el funcionament i la vida del centre.

• Es regularà el funcionament del Consell de delegats, òrgan col.legiat de participació integrat pels delegats dels cursos i els representants dels alumnes en el Consell Escolar. • La seva funció serà la transmissió d’informació i l’elaboració de propostes.

• Ser informats pels seus delegats.

• Associar-se i reunir-se en el Centre.

 • Responsabilitzar-se de la neteja i de l’ordre a la classe. 

• Fer propicia la convivència dels alumnes del grup, evitant els actes que puguin redundar en el seu perjudici.

 

                              ACTA D’ELECCIÓ DE DELEGATS

Grup tutoria................. Tutor.....................................................Data...................................

Per la present es notifica que, realitzada l’elecció de Delegats, els resultats són els següents: CANDIDATS VOTS ----------------------------------------------- ------------------------------------------------ ----------------------------------------------- ------------------------------------------------ ----------------------------------------------- ------------------------------------------------ ----------------------------------------------- ------------------------------------------------ ----------------------------------------------- ------------------------------------------------ ----------------------------------------------- ------------------------------------------------ Per tant, queda nomenat com a Delegat nº 1: ----------------------------------------------- Com a Delegat nº 2: ----------------------------------------------- Observacions derivades del procès electoral: ------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

El/la tutor/a: 

 

4. SOM UN GRUP. COHESIÓ DE GRUP

Material: Full "Som un grup”.

Objectius:

4. Aprofundir en el coneixement de les persones que formen el grup.

5. Afavorir una bona dinàmica de grup.

6. Adquirir l’hàbit de parlar en públic.

7. Utilitzar la tècnica del debat per treballar el tema.

8. Respectar les diferents opinions.

Guió: • Lliurar a cada alumne una còpia del full “Som un grup”.

• Fer una lectura conjunta tutor/alumne del full. Després d’aclarir els dubtes que surtin podeu començar a desenvolupar les activitats plantejades. 

 

SOM UN GRUP

 

Un grup és un col.lectiu de persones que intenten aconseguir un objectiu comu. Per això s’inscriuen en un procés dinàmic de comunicació interacció. Aquest procés només es pot donar si es desenvolupa un sentiment de solidaritat dins del grup. Potser et preguntes si els nois i les noies de la classe formeu un grup. Ho pots esbrinar fent les activitats següents:

1. Canviar de punt de vista L’objectiu d’aquesta activitat és aprofundir el coneixement de les persones que formeu el grup. Ho fareu aprenent a percebre una situació des del punt de vista d’altri. Si ho feu bé, aconseguireu crear un clima afectiu a la classe. ********************************************************************** ACTIVITATS 1. Fareu dos grups amb les persones de la classe. Cada grup respondrà el següent qüestionari dues vegades. Primer ho fareu com cregueu que contestarien les persones de l’altre grup. Després contestareu segons el vostre punt de vista. No trigueu més de 15 minuts a donar les 2 respostes, que han de ser breus.

a) Fins ara, el que m’ha agradat més de la classe és ............................................................................................................................................

b) Fins ara, el que m’ha agradat menys de la classe és ............................................................................................................................................

c) Les relacions amb la resta de companyes i companys són ............................................................................................................................................

d) Les relacions amb el professorat són ............................................................................................................................................

e) Hem trobat moltes dificultats en ............................................................................................................................................

f) Ens ha ajudat molt a superar certes dificultats ............................................................................................................................................

 g) Hauríem de millorar ............................................................................................................................................

h) Ens agradaria que les activitats lúdiques i complementàries que organitza el centre fossin ............................................................................................................................................

2. La primera llista de respostes, la que heu fet com si fóssiu un altre grup, l’envieu a l’altre grup i, a l’inrevés, l’altre grup us passa la seva llista de respostes. Es contrasta amb el que havíeu contestat vosaltres. Cada grup té un portaveu que expliqui les diferències i semblances entre les respostes. Podeu trigar uns 15 minuts en aquesta part.

3. Després feu un debat:

a) Ha estat difícil posar-se en el lloc de l’altre grup? Per què?

b) Hi ha molta diferència entre les respostes previstes i les reals? c) Quin tipus de diferències es donen?

d) A què són deguts els prejudicis que tenim de les altres persones?

e) Com veiem ara el grup?

f) Quins canvis hem tingut a partir d’aquesta activitat? g) Aquesta activitat, millorarà la interacció del grup? En quin sentit? 

 

 

 

 

COHESIÓ DE GRUP: Resolució de problemes en grup

 

Problema: «S'ha comès un assassinat, fins a ara inexplicable. Certes pistes poden , ajudar-nos en l'esclariment de la mort. Aquesta serà la tasca que ara us encomana la policia.

 

El grup ha d' esbrinar:

 

- El nom de l’assassí.

 

- L'arma.

 

- L' hora que es va cometre I' assassinat .

 

- El lloc-

 

- El motiu.

 

Pistes.

 

1. La Sra. Hernández havia estat esperant en el hall de la porteria de l'edifici que el seu espòs deixés de treballar .

 

2. L'ascensorista va deixar la feina a les 12,30 de la matinada.

 

3. El cadàver de Jorge Roig va ser trobat al parc.

 

4. El cadàver de Jorge Roig va ser trobat a la 1,20 de la matinada.

 

5. Segons l'informe del forense Jorge Roig havia estat una hora mort quan va ser trobat el seu cadàver .

 

6. La Sra. Hernández no va veure a Jorge Roig abandonar l'edifici per la porteria quan ella estava esperant.

 

7. Taques de sang corresponents al tipus de les de Jorge Roig van ser trobades en el garatge del soterrani de l’edifici.

 

8. La Policia no va poder localitzar a José Pérez després de la mort.

 

9. Sang del mateix tipus de la de Jorge Roig va ser trobada en la moqueta del passadís de l’apartament de José Pérez.

 

10. Quan va ser descobert, el cadàver de Jorge Roig tenia una ferida de bala en la seva cama i una ferida de ganivet en la se va esquena.

 

11. José Pérez va disparar a un desconegut en el seu apartament a mitjanit.

 

12. Jorge Roig. havia gairebé arruïnat els negocis de José Pérez arravassant-li als seus clients amb enganys i falsedats.

 

13. L'ascensorista va dir a la Policia que ell havia vist a Jorge Roig a les 12,15 de 1a matinada.

 

14. La bala treta de la cama de Jorge Roig era de la pistola de José Pérez~

 

15. Només una bala s'havia disparat de la pistola de José Pérez.

 

16.L'ascensorista va dir que Jorge Rojg no semblava ferit greument.

 

17. Un ganivet va ser trobat en el garatge del soterrani de l'edifici sense cap empremta digital.

 

18. Hi havia taques de sang a l'ascensor.

 

19. La Sra. Hernández havia estat bona amiga de Jorge Roig i havia visitat en ocasions l'apartament d'ell.

 

20. L'espòs de la Sra. Hernández estava gelós d'aquesta amistat.

 

21. L'espòs de la Sra. Hernández no va aparèixer al hall de la porteria a les 12,30 de la matinada, en acabar la seva jornada normal de treball. Ella va ha ver de tomar sola a casa seva i ell va arribar més tard.

 

22. A les 12,45 de la matinada, la Sra. Hernández no va poder trobar el cotxe del seu marit en el garatge del soterrani de l'edifici on treballava.

 

23. La nit de l’assassinat plovia copiosament.

 

24. El matrimoni Hernández tenia forts problemes econòmics. 

 

 

 

http://www.xtec.cat/~jandres1/documents/eso-batx/pat_3r_eso_02.pdf