Primer curs


CONTINGUTS


Dimensió comprensió lectora


Textos escrits i multimèdia (CC1, CC19, CC22, CC23):


o Àmbits: vida quotidiana, relacions socials, vida acadèmica i mitjans de

comunicació.

o Gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, predictius, persuasius,

instructius, expositius, argumentatius senzills.

o Estructura dels textos.

Textos multimèdia (CC1, CC23):

o Relacions entre text, elements icònics i simbòlics, so.

o Anàlisi pautada.


Cerca d’informació (CC3):


o Estratègies de consulta per comprendre i ampliar el contingut dels textos.

o Estratègies prèvies a la cerca.

o Utilització de fonts diverses, de creixent grau de dificultat.


Estratègies de comprensió lectora (CC2, CC15):


o Intenció comunicativa i actitud del parlant.

o Idees principals i secundàries.

o Inferències.

o Contrast amb coneixements propis.

o Resums, esquemes, mapes conceptuals, xarxes digitals...


Dimensió expressió escrita


Textos escrits i multimèdia (CC19):

o Àmbits: vida quotidiana, relacions socials, vida acadèmica i mitjans de

comunicació.

o Gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, predictius, persuasius,

instructius, expositius, argumentatius senzills.


Escriptura com a procés: planificació, textualització i revisió (CC4, CC15).

El còmic (CC4, CC5).


Presentacions escrites i multimèdia (CC5, CC23):

o Estructuració.

o Suport multimèdia.

o Utilització de diferents llenguatges.


Cerca d’informació i de models per a la realització de treballs escrits (CC3).

Adequació (CC5, CC19, CC22, CC23):

o Registre lingüístic.

o Adequació lèxica.

o Sintaxi adequada a la situació comunicativa.

Coherència (CC5, CC21, CC22):

o Ordenació i estructuració dels continguts.

Cohesió (CC5, CC22, CC23): connectors i marcadors textuals, procediments per a la

progressió del discurs.

Correcció (CC5, CC21, CC23):

o Puntuació, paràgrafs.

o Normes ortogràfiques.



Presentació de l’escrit, tant en suport paper com digital (CC5):

o Cal·ligrafia, tipografia.

o Portada, organització en títols i subtítols.

o Índex, paginació, marges, bibliografia.

o Processadors de text.


Presentació de l’audiovisual (CC5, CC23):

o Combinació d’elements icònics, sonors, textuals.

o Programes de tractament de la imatge.


Dimensió comunicació oral


Textos orals (CC7, CC8, CC9):


o Àmbits: vida quotidiana, relacions socials, vida acadèmica i mitjans de

comunicació.

o Gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, persuasius, predictius i

dels gèneres periodístics, expositius, argumentatius senzills.

o Formals i no formals.

o Planificats i no planificats.

o Recursos verbals i no verbals.


Processos de comprensió oral: reconeixement, selecció, interpretació, anticipació,

inferència, retenció (CC6).


Interaccions orals presencials i multimèdia (CC6, CC7, CC8, CC16, CCD1):

o Construcció de relacions socials a l’interior de l’aula i del centre.

o Recerca i exposició d’informació.

o Debats.

o Estratègies comunicatives per a l’inici, manteniment i finalització de les

interaccions.

o Cooperació i respecte envers les diferències d’opinió en les situacions de treball

cooperatiu.


Dimensió literària

Lectura lliure d'obres de la literatura catalana, castellana i universal i de la literatura

juvenil (CC11, CC14).

Consulta de fonts d'informació variades per a la realització de treballs (CC3).

Estratègies i tècniques per analitzar i interpretar el text literari abans, durant i després de la lectura (CC11):

o Estructura.

o Aspectes formals.

o Recursos estilístics i retòrics (anàfora, metàfora, metonímia, símil, antítesi,

hipèrbaton, hipèrbole, enumeració).

Redacció de textos d'intenció literària, a partir de la lectura de textos d’obres lliures i/o de l’època, utilitzant les convencions formals del gènere i des d’una perspectiva lúdica i

creativa (CC13).


Dimensió actitudinal i plurilingüe

Varietats de la llengua catalana i de la llengua castellana en els diferents territoris on es

parlen (CC17).

o Factors geogràfics explicatius de les varietats.


Diversitat de llengües que es parlen a Espanya, a Europa i al món (CC18):

o Noció de família lingüística.

Utilització dels coneixements de llengües en contextos reals i funcions diverses (CC17).

o Semblances i diferències dels sistemes fonètics i la prosòdia de diferents

llengües.

o Influències entre llengües al llarg de la història i en l’actualitat: manlleus, formes

de calc.

o Intercanvis comunicatius amb parlants d’altres llengües, per a la formació,

instrucció i relació amb l’exterior.

Les llengües i els estats, llengües oficials i els factors que les han condicionat, llengües

minoritàries (CC17, CC18).


Bloc transversal de coneixement de la llengua Pragmàtica (CC19):

o Registres lingüístics segons la situació comunicativa (col·loquial, familiar,

estàndard).

o Gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, predictius, persuasius,

instructius, expositius, argumentatius senzills.

o Estructura dels diferents gèneres de text a partir dels paràgrafs i de la puntuació.

o Modalitats oracionals i relació amb el context.


Fonètica i fonologia (CC20):


o Patrons bàsics de ritme, d’entonació i accentuació de paraules i enunciats.

Lèxic i semàntica (CC21):

o Frases fetes, refranys.

o Lèxic apropiat a contextos concrets i quotidians.

o Àmbit educatiu, social i personal.

o Camps lexicosemàntics i lèxic nou.

o Mecanismes de formació de paraules (derivació, composició).

o Relacions semàntiques (polisèmia, sinonímia, antonímia, homonímia). Canvis en

el significat de les paraules (eufemismes, paraules tabú).

o Estratègies digitals de cerca lèxica.


Morfologia i sintaxi (CC22):


o Categories gramaticals.

o Noció de sintagma.

o Funcions sintàctiques: subjecte, predicat, complement del nom, complement

directe, complement indirecte, complement circumstancial.

o Elements de l’oració.

o Connectors: temporals, de lloc, d’ordre, causa i conseqüència.

o Consulta de diccionaris, eines informàtiques de revisió del text, compendis

gramaticals i reculls de normes ortogràfiques.


Llenguatge audiovisual (CC24): relació entre imatge, text i so. Elements bàsics.

Entorn personal d’aprenentatge (EPA) i dossiers personals d’aprenentatge (portafolis

digitals). (CCD2)


CRITERIS D'AVALUACIÓ


Dimensió comprensió lectora


1. Utilitzar estratègies de lectura comprensiva i crítica de gèneres de text narratius,

descriptius, conversacionals, predictius, persuasius, instructius, expositius, i

argumentatius senzills.

2. Llegir, comprendre i interpretar textos escrits propis de la vida quotidiana, de les

relacions socials, de la vida acadèmica i dels mitjans de comunicació, captant el sentit

global, identificant la informació rellevant, extraient informacions concretes, fent

inferències, determinant l'actitud del parlant, i reconèixer alguns aspectes de la seva

forma i el seu contingut.

3. Identificar i seleccionar, de fonts d’informació fiables, els coneixements que s'obtinguin de les biblioteques o de qualsevol altra font d'informació impresa en paper o digital, integrant-los en un procés d'aprenentatge continu.

4. Emprar la reflexió gramatical a nivell de la frase i del text per resoldre problemes de

comprensió de textos escrits i audiovisuals, i per revisar progressivament autònoma els

textos propis i aliens.


Dimensió expressió escrita


5. Aplicar progressivament les estratègies necessàries per produir textos adequats,

coherents i cohesionats (planificant, textualizant, revisant i reescrivint), i integrant la

reflexió ortogràfica i gramatical en la pràctica i ús de l'escriptura.

6. Escriure textos en relació amb l'àmbit d'ús de la vida quotidiana, de les relacions socials, de la vida acadèmica i dels mitjans de comunicació, i en relació amb la finalitat que persegueixen (narratius, descriptius, conversacionals, predictius, persuasius, instructius,expositius, argumentatius senzills), seguint models.

7. Construir el propi entorn personal d’aprenentatge (EPA) i fer ús dels dossiers personals d’aprenentatge o portafolis digitals per a la gestió de la informació i el progrés del’aprenentatge.


Dimensió comunicació oral


8. Comprendre i interpretar textos orals de la vida quotidiana, de les relacions socials, de la vida acadèmica i dels mitjans de comunicació, de qualsevol gènere de text estudiat, captant el sentit global, identificant la informació rellevant, extraient informacions concretes, realitzant inferències i determinant l'actitud del parlant.

9. Reconèixer, interpretar i avaluar progressivament la claredat expositiva, l'adequació,

coherència i cohesió del contingut de les produccions orals pròpies i alienes, així com els

aspectes prosòdics i els elements no verbals (gestos, moviments, mirada...).

10. Aprendre a parlar en públic, en situacions formals i informals, de manera individual o en grup, aplicant estratègies de planificació, textualització i avaluació de l'ús oral de la

llengua, en discursos relacionats amb la vida quotidiana, les relacions socials, la vida

acadèmica i els mitjans de comunicació, i per a gèneres de text narratius, descriptius,

conversacionals, predictius, persuasius, instructius, expositius, argumentatius senzills.

11. Participar en debats i col·loquis ajustant-se progressivament a les normes que els

regulen per a l'intercanvi comunicatiu amb coherència, cohesió, correcció, adequació.

12. Emprar la reflexiu gramatical a nivell de la frase i del text per resoldre problemes de

comprensió i expressió de textos orals i multimèdia, i per a compondre i revisar

progressivament autònoma els textos propis i aliens.


Dimensió literària


13. Llegir i comprendre, de forma guiada, obres literàries de la literatura catalana, castellana i universal de tots els temps i de la literatura juvenil, properes als propis gustos i aficions, mostrant interès per la lectura.

14. Redactar textos personals d’intenció literària des d’una perspectiva lúdica i creativa.

15. Consultar adequadament fonts d'informació variades, per realitzar un treball acadèmic en suport paper o digital sobre un tema del currículum de literatura, adoptant un punt de vista crític i personal i utilitzant les tecnologies de la informació.

16. Emprar la reflexió gramatical a nivell de la frase i del text per resoldre problemes de

comprensió i expressió de textos literaris, i per compondre i revisar progressivament

autònoma els textos propis i aliens.


Dimensió actitudinal i plurilingüe


17. Valorar la importància de la lectura i l’escriptura com a eines d'adquisició dels

aprenentatges i com a estímul del desenvolupament personal.

18. Valorar la importància de la interacció oral en la vida social practicant actes de parla:

comptant, descrivint, opinant, dialogant..., en situacions comunicatives pròpies de

l'activitat escolar i per a l’aprenentatge col·laboratiu.

19. Reconèixer, conèixer, respectar i valorar la diversitat lingü.stica de Catalunya i

d’Espanya.

20. Conèixer i emprar els sistemes de comunicació digitals sincrònics o asincrònics, atenent a la direccionalitat de la informació i al canal comunicatiu, i tenir cura dels aspectes que afecten a la identitat digital pròpia i aliena.