Primer curs
CONTINGUTS
Dimensió comprensió lectora
Textos escrits i multimèdia (CC1, CC19, CC22, CC23):
o Àmbits: vida quotidiana, relacions socials, vida acadèmica i mitjans de
comunicació.
o Gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, predictius, persuasius,
instructius, expositius, argumentatius senzills.
o Estructura dels textos.
Textos multimèdia (CC1, CC23):
o Relacions entre text, elements icònics i simbòlics, so.
o Anàlisi pautada.
Cerca d’informació (CC3):
o Estratègies de consulta per comprendre i ampliar el contingut dels textos.
o Estratègies prèvies a la cerca.
o Utilització de fonts diverses, de creixent grau de dificultat.
Estratègies de comprensió lectora (CC2, CC15):
o Intenció comunicativa i actitud del parlant.
o Idees principals i secundàries.
o Inferències.
o Contrast amb coneixements propis.
o Resums, esquemes, mapes conceptuals, xarxes digitals...
Dimensió expressió escrita
Textos escrits i multimèdia (CC19):
o Àmbits: vida quotidiana, relacions socials, vida acadèmica i mitjans de
comunicació.
o Gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, predictius, persuasius,
instructius, expositius, argumentatius senzills.
Escriptura com a procés: planificació, textualització i revisió (CC4, CC15).
El còmic (CC4, CC5).
Presentacions escrites i multimèdia (CC5, CC23):
o Estructuració.
o Suport multimèdia.
o Utilització de diferents llenguatges.
Cerca d’informació i de models per a la realització de treballs escrits (CC3).
Adequació (CC5, CC19, CC22, CC23):
o Registre lingüístic.
o Adequació lèxica.
o Sintaxi adequada a la situació comunicativa.
Coherència (CC5, CC21, CC22):
o Ordenació i estructuració dels continguts.
Cohesió (CC5, CC22, CC23): connectors i marcadors textuals, procediments per a la
progressió del discurs.
Correcció (CC5, CC21, CC23):
o Puntuació, paràgrafs.
o Normes ortogràfiques.
Presentació de l’escrit, tant en suport paper com digital (CC5):
o Cal·ligrafia, tipografia.
o Portada, organització en títols i subtítols.
o Índex, paginació, marges, bibliografia.
o Processadors de text.
Presentació de l’audiovisual (CC5, CC23):
o Combinació d’elements icònics, sonors, textuals.
o Programes de tractament de la imatge.
Dimensió comunicació oral
Textos orals (CC7, CC8, CC9):
o Àmbits: vida quotidiana, relacions socials, vida acadèmica i mitjans de
comunicació.
o Gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, persuasius, predictius i
dels gèneres periodístics, expositius, argumentatius senzills.
o Formals i no formals.
o Planificats i no planificats.
o Recursos verbals i no verbals.
Processos de comprensió oral: reconeixement, selecció, interpretació, anticipació,
inferència, retenció (CC6).
Interaccions orals presencials i multimèdia (CC6, CC7, CC8, CC16, CCD1):
o Construcció de relacions socials a l’interior de l’aula i del centre.
o Recerca i exposició d’informació.
o Debats.
o Estratègies comunicatives per a l’inici, manteniment i finalització de les
interaccions.
o Cooperació i respecte envers les diferències d’opinió en les situacions de treball
cooperatiu.
Dimensió literària
Lectura lliure d'obres de la literatura catalana, castellana i universal i de la literatura
juvenil (CC11, CC14).
Consulta de fonts d'informació variades per a la realització de treballs (CC3).
Estratègies i tècniques per analitzar i interpretar el text literari abans, durant i després de la lectura (CC11):
o Estructura.
o Aspectes formals.
o Recursos estilístics i retòrics (anàfora, metàfora, metonímia, símil, antítesi,
hipèrbaton, hipèrbole, enumeració).
Redacció de textos d'intenció literària, a partir de la lectura de textos d’obres lliures i/o de l’època, utilitzant les convencions formals del gènere i des d’una perspectiva lúdica i
creativa (CC13).
Dimensió actitudinal i plurilingüe
Varietats de la llengua catalana i de la llengua castellana en els diferents territoris on es
parlen (CC17).
o Factors geogràfics explicatius de les varietats.
Diversitat de llengües que es parlen a Espanya, a Europa i al món (CC18):
o Noció de família lingüística.
Utilització dels coneixements de llengües en contextos reals i funcions diverses (CC17).
o Semblances i diferències dels sistemes fonètics i la prosòdia de diferents
llengües.
o Influències entre llengües al llarg de la història i en l’actualitat: manlleus, formes
de calc.
o Intercanvis comunicatius amb parlants d’altres llengües, per a la formació,
instrucció i relació amb l’exterior.
Les llengües i els estats, llengües oficials i els factors que les han condicionat, llengües
minoritàries (CC17, CC18).
Bloc transversal de coneixement de la llengua Pragmàtica (CC19):
o Registres lingüístics segons la situació comunicativa (col·loquial, familiar,
estàndard).
o Gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, predictius, persuasius,
instructius, expositius, argumentatius senzills.
o Estructura dels diferents gèneres de text a partir dels paràgrafs i de la puntuació.
o Modalitats oracionals i relació amb el context.
Fonètica i fonologia (CC20):
o Patrons bàsics de ritme, d’entonació i accentuació de paraules i enunciats.
Lèxic i semàntica (CC21):
o Frases fetes, refranys.
o Lèxic apropiat a contextos concrets i quotidians.
o Àmbit educatiu, social i personal.
o Camps lexicosemàntics i lèxic nou.
o Mecanismes de formació de paraules (derivació, composició).
o Relacions semàntiques (polisèmia, sinonímia, antonímia, homonímia). Canvis en
el significat de les paraules (eufemismes, paraules tabú).
o Estratègies digitals de cerca lèxica.
Morfologia i sintaxi (CC22):
o Categories gramaticals.
o Noció de sintagma.
o Funcions sintàctiques: subjecte, predicat, complement del nom, complement
directe, complement indirecte, complement circumstancial.
o Elements de l’oració.
o Connectors: temporals, de lloc, d’ordre, causa i conseqüència.
o Consulta de diccionaris, eines informàtiques de revisió del text, compendis
gramaticals i reculls de normes ortogràfiques.
Llenguatge audiovisual (CC24): relació entre imatge, text i so. Elements bàsics.
Entorn personal d’aprenentatge (EPA) i dossiers personals d’aprenentatge (portafolis
digitals). (CCD2)
CRITERIS D'AVALUACIÓ
Dimensió comprensió lectora
1. Utilitzar estratègies de lectura comprensiva i crítica de gèneres de text narratius,
descriptius, conversacionals, predictius, persuasius, instructius, expositius, i
argumentatius senzills.
2. Llegir, comprendre i interpretar textos escrits propis de la vida quotidiana, de les
relacions socials, de la vida acadèmica i dels mitjans de comunicació, captant el sentit
global, identificant la informació rellevant, extraient informacions concretes, fent
inferències, determinant l'actitud del parlant, i reconèixer alguns aspectes de la seva
forma i el seu contingut.
3. Identificar i seleccionar, de fonts d’informació fiables, els coneixements que s'obtinguin de les biblioteques o de qualsevol altra font d'informació impresa en paper o digital, integrant-los en un procés d'aprenentatge continu.
4. Emprar la reflexió gramatical a nivell de la frase i del text per resoldre problemes de
comprensió de textos escrits i audiovisuals, i per revisar progressivament autònoma els
textos propis i aliens.
Dimensió expressió escrita
5. Aplicar progressivament les estratègies necessàries per produir textos adequats,
coherents i cohesionats (planificant, textualizant, revisant i reescrivint), i integrant la
reflexió ortogràfica i gramatical en la pràctica i ús de l'escriptura.
6. Escriure textos en relació amb l'àmbit d'ús de la vida quotidiana, de les relacions socials, de la vida acadèmica i dels mitjans de comunicació, i en relació amb la finalitat que persegueixen (narratius, descriptius, conversacionals, predictius, persuasius, instructius,expositius, argumentatius senzills), seguint models.
7. Construir el propi entorn personal d’aprenentatge (EPA) i fer ús dels dossiers personals d’aprenentatge o portafolis digitals per a la gestió de la informació i el progrés del’aprenentatge.
Dimensió comunicació oral
8. Comprendre i interpretar textos orals de la vida quotidiana, de les relacions socials, de la vida acadèmica i dels mitjans de comunicació, de qualsevol gènere de text estudiat, captant el sentit global, identificant la informació rellevant, extraient informacions concretes, realitzant inferències i determinant l'actitud del parlant.
9. Reconèixer, interpretar i avaluar progressivament la claredat expositiva, l'adequació,
coherència i cohesió del contingut de les produccions orals pròpies i alienes, així com els
aspectes prosòdics i els elements no verbals (gestos, moviments, mirada...).
10. Aprendre a parlar en públic, en situacions formals i informals, de manera individual o en grup, aplicant estratègies de planificació, textualització i avaluació de l'ús oral de la
llengua, en discursos relacionats amb la vida quotidiana, les relacions socials, la vida
acadèmica i els mitjans de comunicació, i per a gèneres de text narratius, descriptius,
conversacionals, predictius, persuasius, instructius, expositius, argumentatius senzills.
11. Participar en debats i col·loquis ajustant-se progressivament a les normes que els
regulen per a l'intercanvi comunicatiu amb coherència, cohesió, correcció, adequació.
12. Emprar la reflexiu gramatical a nivell de la frase i del text per resoldre problemes de
comprensió i expressió de textos orals i multimèdia, i per a compondre i revisar
progressivament autònoma els textos propis i aliens.
Dimensió literària
13. Llegir i comprendre, de forma guiada, obres literàries de la literatura catalana, castellana i universal de tots els temps i de la literatura juvenil, properes als propis gustos i aficions, mostrant interès per la lectura.
14. Redactar textos personals d’intenció literària des d’una perspectiva lúdica i creativa.
15. Consultar adequadament fonts d'informació variades, per realitzar un treball acadèmic en suport paper o digital sobre un tema del currículum de literatura, adoptant un punt de vista crític i personal i utilitzant les tecnologies de la informació.
16. Emprar la reflexió gramatical a nivell de la frase i del text per resoldre problemes de
comprensió i expressió de textos literaris, i per compondre i revisar progressivament
autònoma els textos propis i aliens.
Dimensió actitudinal i plurilingüe
17. Valorar la importància de la lectura i l’escriptura com a eines d'adquisició dels
aprenentatges i com a estímul del desenvolupament personal.
18. Valorar la importància de la interacció oral en la vida social practicant actes de parla:
comptant, descrivint, opinant, dialogant..., en situacions comunicatives pròpies de
l'activitat escolar i per a l’aprenentatge col·laboratiu.
19. Reconèixer, conèixer, respectar i valorar la diversitat lingü.stica de Catalunya i
d’Espanya.
20. Conèixer i emprar els sistemes de comunicació digitals sincrònics o asincrònics, atenent a la direccionalitat de la informació i al canal comunicatiu, i tenir cura dels aspectes que afecten a la identitat digital pròpia i aliena.