CONTINGUTS

Dimensió comprensió lectora

 

1.    Textos escrits i multimèdia

 

-       Àmbits: vida quotidiana, relacions socials, vida acadèmica i mitjans de comunicació.

-       Gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, predictius, instructius, expositius, argumentatius senzills.

-       Estructura dels textos.

-       Relacions entre text, elements icònics i simbòlics, so.  (multimèdia)

-       Anàlisi pautada. (multimèdia)

 

2.    Cerca d’informació

- Estratègies de consulta per comprendre i ampliar el contingut dels textos.       - Estratègies prèvies a la cerca.

- Utilització de fonts diverses, de creixent grau de dificultat.

     3. Estratègies de comprensió lectora

- Intenció comunicativa i actitud del parlant.

- Idees principals i secundàries.

- Inferències.

- Contrast amb coneixements propis.

- Resums, esquemes, mapes conceptuals, xarxes digitals...

Dimensió expressió escrita

1.    Textos escrits i multimèdia

-       Àmbits: vida quotidiana, relacions socials, vida acadèmica i mitjans de

comunicació.

-        Gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, predictius, persuasius, instructius, expositius, argumentatius senzills.

2.     Escriptura com a procés: planificació, textualització i revisió

3.     El còmic

4.     Presentacions escrites i multimèdia  

-       Estructuració.

-       Suport multimèdia.

-       Utilització de diferents llenguatges.

5.     Cerca d’informació i de models per a la realització de treballs escrits.

6.     Adequació  

-       Registre lingüístic.

-       Adequació lèxica

-       Sintaxi adequada a la situació comunicativa.

7.     Coherència

-       Ordenació i estructuració dels continguts.

8.     Cohesió: connectors i marcadors textuals, procediments per a la progressió del discurs.

9.     Correcció

-       Puntuació, paràgrafs. Normes ortogràfiques.

10.  Presentació de l’escrit, tant en suport paper com digital (CC5):

-       Cal·ligrafia, tipografia.

-       Portada, organització en títols i subtítols.

-       Índex, paginació, marges, bibliografia.

-       Processadors de text.

Dimensió comunicació oral

1.    Textos orals

-       Àmbits: vida quotidiana, relacions socials, vida acadèmica i mitjans de

comunicació.

-       Gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, persuasius, predictius i dels gèneres periodístics, expositius, argumentatius senzills.

-       Formals i no formals.

-       Planificats i no planificats.

-       Recursos verbals i no verbals.

2.    Processos de comprensió oral: reconeixement, selecció, interpretació, anticipació, inferència, retenció .

3.    Interaccions orals presencials i multimèdia:

- Construcció de relacions socials a l’interior de l’aula i del centre.

- Recerca i exposició d’informació.

- Debats.

- Estratègies comunicatives per a l’inici, manteniment i finalització de les interaccions.

- Cooperació i respecte envers les diferències d’opinió en les situacions de treball cooperatiu.

Dimensió literària

1.Lectura lliure d'obres de la literatura castellana i universal i de la literatura juvenil 2. Consulta de fonts d'informació variades per a la realització de treballs.

3. Estratègies i tècniques per analitzar i interpretar el text literari abans, durant i després de la lectura:

- Estructura

-  Aspectes formals.

- Recursos estilístics i retòrics (anàfora, metàfora, metonímia, símil, antítesi, hipèrbaton, hipèrbole, enumeració).

4.     Redacció de textos d'intenció literària, a partir de la lectura de textos d’obres lliures i/o de l’època, utilitzant les convencions formals del gènere i des d’una perspectiva lúdica i creativa

Bloc transversal de coneixement de la llengua

1.     Pragmàtica

-       Gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, predictius, persuasius, instructius, expositius, argumentatius senzills.

-       Estructura dels diferents gèneres de text a partir dels paràgrafs i de la puntuació.

-       Modalitats oracionals i relació amb el context.

Fonètica i fonologia

-       Patrons bàsics de ritme, d’entonació i accentuació de paraules i enunciats.

Lèxic i semàntica

-Frases fetes, refranys.

- Lèxic apropiat a contextos concrets i quotidians.

- Àmbit educatiu, social i personal.

- Camps lexicosemàntics i lèxic nou.

-Mecanismes de formació de paraules (derivació, composició).

- Relacions semàntiques (polisèmia, sinonímia, antonímia, homonímia).

- Estratègies digitals de cerca lèxica.

Morfologia i sintaxi:

- Categories gramaticals.

- Noció de sintagma.

- Funcions sintàctiques: subjecte, predicat, complement del nom, complement

directe, complement indirecte, complement circumstancial.

-       Elements de l’oració.

-       Connectors: temporals, de lloc, d’ordre, causa i conseqüència.

-       Consulta de diccionaris, eines informàtiques de revisió del text, compendis gramaticals i reculls de normes ortogràfiques.

-       Entorn personal d’aprenentatge (EPA) i dossiers personals d’aprenentatge (portafolis digitals).  

 

CRITERIS METODOLÒGICS

MATERIAL:

 

1.     IPAD:

 

Classroom (en práctica durante este curso)

Página web aliciarus.jimdo.com, en la que también indico páginas web de profesores de lengua española y literatura, concursos de escritura/vídeos/radio/teatro/cómic…

Páginas más utilizadas:  www.rtve.es, www.cervantesvirtual.com, www.uoc.edu, www.materialesdelengua.org entre otras muchas que utilizamos.

 

Aplicaciones: DRAE, cazafaltas, e-book reader, youtube (dictados con música y dictados con voz –relatos, poemas, obras de teatro…)

 

2.     Periódicos físicos  (los que están en venta en Cataluña en español) y virtuales

Libro de lectura de libre elección

Libro de lectura común: un cómic

Diccionarios de sinónimos y antónimos del colegio

3.     Libreta con folios.

En las primera página se indica la materia, el curso, el nombre del alumno y mi nombre. Se dejan dos páginas para ir completando el índice, a medida que se completa la libreta.

 

METODOLOGÍA EN EL AULA

 

1.     Explicación de contenido nuevo:

1.1 Método inductivo:  a partir de la teoría, llegar a la praxis.

a)    Anoto en la pizarra cuáles son los objetivos para la hora de la materia.

b)    Explicación con ejemplos

c)     Estudio individual de lo explicado

d)    Estudio colectivo de lo explicado

e)    Evaluación del objetivo

 

Intento tener objetivos que puedan ser aprendidos en poco tiempo, pero si veo que el objetivo es más complejo de lo que yo había previsto, lo evalúo el próximo día. Si es así, nunca empiezo evaluando directamente. Sigo el mismo método de siempre (del a) al e)) pero sin incidir tanto en la explicación. A modo de repaso.

 

f)     Una vez han aprobado la parte conceptual, pasamos a lo procedimental. Si no se aprueba la parte conceptual no se puede pasar a lo procedimental, por lo tanto el alumno será evaluado hasta que asimile el objetivo propuesto, de manera continua (doy oportunidades para aprobar, aunque cada vez que vuelva a ser evaluado por haber suspendido, su calificación será menor, excepto: PI). Realizamos actividades que siempre son corregidas por mí en clase. Si evalúo la actividad propongo autocorrección, corrección por parejas o corrección por mí directamente. Todo ello depende de lo que evaluemos. Las correcciones realizadas por los alumnos PI siempre son revisadas por mí, pero dejo que las realicen ellos mismos, ya que corregir es una gran manera de aprender.

1.2  Método deductivo:  a partir de la praxis o del modelo, llegar a la teoría.

 

COMPRENSIÓN LECTORA

1.     Tipología textual

2.     Géneros literarios

3.     Cómic

COMPRENSIÓN ORAL

1.     Canciones actuales

2.     Noticias de la radio

3.     Películas relacionadas con obras literarias de autores principalmente españoles o hispanoamericanos

EXPRESIÓN ESCRITA

1.     Juegos para la creación de discursos escritos o textos escritos.

2.     Creación de textos a partir de plantillas: argumentativo, descriptivo, carta personal, carta no personal, diario personal, predictivos (el tiempo, recetas-si lo hacen en otras materias, no repetimos la experiencia. Normalmente la presentan como texto escrito y vídeo individual, en el que pueden aparecer familiares).

EXPRESIÓN ORAL

1.     Discurso preparado

1.3  Cada alumno debe elegir un autor español por el que sienta curiosidad: el nombre de la calle en la que vive, el nombre de alguna plaza de su pueblo, algún autor que tiene fama…Después de elegir el autor y siendo revisado por mí, buscará información de manera virtual y en  libros de consulta (obligatorio: libros que tenga en casa y en la biblioteca). Presentará a la clase un fragmento de la obra del autor y lo comentará. Previamente esta presentación será corregida por mí. Los alumnos tomaran anotaciones de la exposición oral de sus compañeros y finalmente realizaremos una prueba con los apuntes que hayan tomado durante las clases. Los alumnos podrán comprobar los apuntes con sus compañeros y completarlos siempre y cuando sea necesario, después de la exposición oral realizada por uno de ellos.

Evaluación: búsqueda de la información, capacidad de síntesis, memorización de datos, comprensión lectora, exposición oral, comentario de texto (atendiendo a parámetros/rubricas diferentes según sea el género literario escogido por el alumno). Siempre doy las explicaciones de los géneros antes de realizar estas actividades y también comentamos algunos textos para que sepan cómo realizar este trabajo.

2.     Discurso espontáneo

2.1  El baúl de los recuerdos: a partir de la lectura “Los Huisihuilke” realizamos la recolecta de un objeto que esté relacionado con un buen recuerdo de cada alumno y lo depositamos en el baúl. 1 vez a la semana practicamos la oralidad de la siguiente manera: un alumno, elegido de manera aleatoria, coge un objeto-recuerdo del baúl y en 5 minutos debe pensar 1 relato ficticio y un relato verosímil y narrárselo a sus compañeros. Los alumnos que quieran participar ese día de manera oral, también tendrán la oportunidad de hacerlo. Finalmente, el dueño del objeto-recuerdo explicará la narración real. Se practica en el patio, en círculo, sentados alrededor del baúl de los recuerdos, como los huisihuilke realizaban cada anochecer. Posteriormente, en clase, se escribe la narración explicada por el dueño del objeto-recuerdo.

Evaluación:  estas narraciones son corregidas de manera individual por mí. Evalúo la oralidad del alumno elegido de manera aleatoria.

 

 

CRITERIS D'AVALUACIÓ

Dimensió comprensió lectora

1. Utilitzar estratègies de lectura comprensiva i crítica de gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, predictius, persuasius, instructius, expositius, i argumentatius senzills.

2. Llegir, comprendre i interpretar textos escrits propis de la vida quotidiana, de les relacions socials, de la vida acadèmica i dels mitjans de comunicació, captant el sentit global, identificant la informació rellevant, extraient informacions concretes, fent inferències, determinant l'actitud del parlant, i reconèixer alguns aspectes de la seva forma i el seu contingut.

3. Identificar i seleccionar, de fonts d’informació fiables, els coneixements que s'obtinguin de les biblioteques o de qualsevol altra font d'informació impresa en paper o digital, integrant-los en un procés d'aprenentatge continu.

4. Emprar la reflexió gramatical a nivell de la frase i del text per resoldre problemes de comprensió de textos escrits i audiovisuals, i per revisar progressivament autònoma els textos propis i aliens.

Dimensió expressió escrita

5. Aplicar progressivament les estratègies necessàries per produir textos adequats, coherents i cohesionats (planificant, textualizant, revisant i reescrivint), i integrant la reflexió ortogràfica i gramatical en la pràctica i ús de l'escriptura.

6. Escriure textos en relació amb l'àmbit d'ús de la vida quotidiana, de les relacions socials, de la vida acadèmica i dels mitjans de comunicació, i en relació amb la finalitat que persegueixen (narratius, descriptius, conversacionals, predictius, instructius, expositius, argumentatius senzills), seguint models.

7. Construir el propi entorn personal d’aprenentatge (EPA) i fer ús dels dossiers personals d’aprenentatge o portafolis digitals per a la gestió de la informació i el progrés de l’aprenentatge.

Dimensió comunicació oral

8. Comprendre i interpretar textos orals de la vida quotidiana, de les relacions socials, de la vida acadèmica i dels mitjans de comunicació, de qualsevol gènere de text estudiat, captant el sentit global, identificant la informació rellevant, extraient informacions concretes, realitzant inferències i determinant l'actitud del parlant.

9. Reconèixer, interpretar i avaluar progressivament la claredat expositiva, l'adequació, coherència i cohesió del contingut de les produccions orals pròpies i alienes, així com els aspectes prosòdics i els elements no verbals (gestos, moviments, mirada...).

10.          Aprendre a parlar en públic, en situacions formals i informals, de manera individual o en grup, aplicant estratègies de planificació, textualització i avaluació de l'ús oral de la llengua, en discursos relacionats amb la vida quotidiana, les relacions socials, la vida acadèmica i els mitjans de comunicació, i per a gèneres de text narratius, descriptius, conversacionals, predictius, persuasius, instructius, expositius, argumentatius senzills. 26

11.Participar en debats i col·loquis ajustant-se progressivament a les normes que els regulen per a l'intercanvi comunicatiu amb coherència, cohesió, correcció, adequació.

12. Emprar la reflexiu gramatical a nivell de la frase i del text per resoldre problemes de comprensió i expressió de textos orals i multimèdia, i per a compondre i revisar progressivament autònoma els textos propis i aliens.

Dimensió literària

13.          Llegir i comprendre, de forma guiada, obres literàries de la literatura castellana i universal de tots els temps i de la literatura juvenil, properes als propis gustos i aficions, mostrant interès per la lectura.

14.          Redactar textos personals d’intenció literària des d’una perspectiva lúdica i creativa.

15.          Consultar adequadament fonts d'informació variades, per realitzar un treball acadèmic en suport paper o digital sobre un tema del currículum de literatura, adoptant un punt de vista crític i personal i utilitzant les tecnologies de la informació.

16.          Emprar la reflexió gramatical a nivell de la frase i del text per resoldre problemes de comprensió i expressió de textos literaris, i per compondre i revisar progressivament autònoma els textos propis i aliens.